Alternativa betalsätt

I EasyCashier finns, som standard, tre betalningsmetoder tillgängliga: kort, kontant och presentkort. För att registrera andra typer av betalningar – till exempel Swish (företag) eller externa presentkort – går det att lägga till upp till fyra alternativa betalsätt i kassaprogrammet. För info kring den kassaintegrerade lösningen för Swish-betalningar, klicka här.


Lägg till alternativa betalsätt #

  1. Logga in i Back office.
  2. Gå till Organisation > Företag.
  3. Välj det företag du vill konfigurera.
  4. På företagets inställningssida hittar du fyra fält för alternativa betalsätt.
  5. Skriv in önskad benämning i ett ledigt fält. Exempelvis:
    • Swish
    • Externt presentkort
  6. Klicka på Spara.

Starta om kassaprogrammet för att synkronisera databasen till nästa uppstart. Det nya betalsättet blir då tillgängligt via alternativet Betala (F9) i kassaprogrammet.

Snabbknapp för alternativt betalsätt #

Det går även att skapa snabbknappar för alternativa betalsätt.

  1. I kassaprogrammet, välj Administration (F10)
  2. Välj Snabbknappar
  3. Välj Lägg till funktionsknapp
  4. Välj Alternativt betalsätt 1, 2, 3 eller 4. Snabbknappen får automatiskt den benämning ni bestämde för korresponderende nummer i Back office.

Exempel på användning #

Alternativa betalsätt används för att, på kvitton, registrera betalningar som skett via en extern betalningsmetod.

Vanliga exempel:

  • Swish

    Kunden slutför betalningen i Swish-appen. Bekräfta att ni har mottagit korrekt belopp och registrera sedan transaktionen med det alternativa betalsättet med benämning Swish.

    Observera: Förslagsvis kan det alternativa betalsättet döpas till enbart Swish. Swish (företag) syftar på den ej integrerade lösningen i kassan. Ni kan läsa mer om Swish-integrationen här.
  • Externt presentkort

    Om ni tar emot presentkort som inte är skapade via EasyCashiers lösning för presentkort kan ni lägga till ett betalsätt med en benämning i stil med Externt presentkort.

    Observera: Saldohantering, giltighetstid och inlösen måste hanteras utanför EasyCashier.

Att tänka på

  • Du kan ha max 4 alternativa betalsätt per företag.
  • Dessa betalsätt är manuella, vilket innebär att EasyCashier inte kan kontrollera belopp, saldo eller bekräfta betalningar. Bekräfta att ni har mottagit rätt belopp innan transaktionen slutförs i kassaprogrammet.
  • Används för att förenkla bokföring och få med försäljningen i rapporter, även om betalningen sker med en extern betalningsmetod.

Nyckelord: alternative , payment , methods , options , channels , modes , Swish , Kivra , iZettle , banköverföring , bank , direkt