Extrapriser & Kampanjer i EasyCashier

Att erbjuda rabatter och kampanjer är ett effektivt sätt att locka kunder och öka försäljningen. I vårt kassasystem kan du använda funktionerna Extrapris och Kampanjer för att automatisera och hantera olika typer av rabatter.

  • Extrapris används för att ge en eller flera artiklar en tillfällig rabatt.
  • Kampanjer kan omfatta flera artiklar och olika typer av rabatter, som paketpriser eller kombinationsrabatter.

Denna artikel hjälper dig att enkelt sätta upp och administrera dessa erbjudanden i systemet.


Extrapris #

Med funktionen Extrapris kan du ange en rabatt i procent eller kronor på dina artiklar under en valfri period.
För att ange ett extrapris på en specifik artikel navigerar du först till önskad artikel i Back Office under Artikelhantering > Artiklar.

Funktionen för Extrapris visas längst ner på artikelkortet. Här anger du start/slutdatum samt rabatt i procent eller kronor. När rabatten har angivits visas det rabatterade priset samt marginalen med rabatt i både kronor och procent. Följande är ett exempel på en artikel med ordinarie pris 199 kr. Denna artikel ska säljas med 30 kr rabatt under mars månad.

Extrapris kan även anges genom funktionen ”Masseditering” av artiklar. Genom masseditering kan du enkelt ange ett extrapris på en mängd artiklar samtidigt. För att ange extrapris genom masseditering markerar du först önskade artiklar i checkrutan till vänster om Artikelnummer och sedan väljer ”Masseditering”.

Extrapris kan även anges genom import av Excel-filer. Mer information om detta hittar du i EasyCashier Back office under Artikelhantering > Artiklar > Import.

Kampanjer #

Med funktionen för kampanjer kan du skapa olika typer av rabatterade erbjudanden för dina kunder. Det finns två olika typer av kampanjer och varje kampanj kan inkludera en eller flera artiklar. Kampanjer skapas genom EasyCashier Back office under Artikelhantering > Kampanjer > Lägg till.

Vid skapandet av en ny kampanj anger du följande information:

Namn – Kampanjens namn i systemet

Kvittotext – Ange den text som ska visas på kundens kvitto när kampanjen används.

Startdatum – Ange när kampanjen ska starta (obligatoriskt).

Slutdatum – Ange när kampanjen ska avslutas. Om inget slutdatum anges, gäller kampanjen tills du tar bort den eller sätter ett nytt slutdatum.

Kampanjtyp – Välj vilken typ av kampanj du vill skapa.

Artiklar – Lägg de artiklar som kampanjen ska innehålla.

Rabatt – Vilken rabatt som ska appliceras när kampanjen triggas. Beroende på kampanjtypen kan denna rabatt anges i kronor eller genom att den billigaste artikeln blir gratis.

Olika typer av kampanjer #

Paketpris – Kunden får rabatt när specifika artiklar köps tillsammans.

Exempel: Artikel A (50 kr) och Artikel B (30 kr) ingår i en kampanj med 20 kr rabatt. När båda artiklarna köps tillsammans blir totalpriset 60 kr.

Kombinationsrabatt – Kunden får rabatt när ett visst antal artiklar köps.

Exempel: Artiklar A (10 kr), B (20 kr), C (30 kr) och D (40 kr) ingår i en kampanj. Om kunden köper tre av dessa artiklar får de rabatt.

Rabatten kan vara i kronor eller genom att den billigaste artikeln blir gratis.

Nedan visas exempel på en kampanj där butiken erbjuder köp 3 – betala för 2 på artikeln ” Strumpor vit 5-pack”

När du hanterar en kampanj ser du på höger sida en förhandsgranskning på vilken rabatt och vilka priser som kampanjen faktiskt resulterar i. Känner du dig osäker? Testa att lägga till önskad rabatt i din kampanj och se resultatet i förhandsgranskningen.


Nyckelord: kampanj , kampanjer , extrapris , REA , rabatt , rabattering , sale