Välkommen till EasyCashier support

Vanliga frågor och svar

  • Kan jag integrera kassan med mitt affärssystem?

    Absolut! EasyCashier har stöd för integration till Fortnox, Visma eEkonomi och Hogia

  • Kan jag ta betalt med Swish i kassan?

    EasyCashier har fullt stöd för både Swish Företag (fristående betalsätt) och Swish Handel (integration till Swish). Läs mer om Swish i EasyCashier här .

  • Hur gör jag om en kund vill dela upp ett kvitto med flera olika betalsätt?

    Justera det förifyllda beloppet som visas när du väljer betalsätt. Kassan beräknar återstående belopp och ett ytterligare betalsätt kan användas för att slutföra betalningen. 

  • Jag vill hämta ut en ”månadsrapport” från systemet, hur gör jag det?

    Exportera en Avstämningsrapport för önskad månad genom EasyCashier Back office. Klicka här för att läsa mer. 

  • Jag har gjort ändringar i Back Office men dessa visas inte i kassan, vad gör jag?

    Starta om programmet och när du stänger ner checka i rutan för att ”Synkronisera vid nästa uppstart”.
    Gör du inte detta kommer eventuella ändringar att träda i kraft nästkommande dag.
    Kassan hämtar automatiskt ändringar från Back office under uppstarten varje morgon. 

Ekonomifrågor

  • Så fungerar faktureringen hos EasyCashier

    Avtalslängd och betalning:
    Licensavgifter och eventuell hyra faktureras i förskott, baserat på den avtalslängd
    du som kund har valt.
    Det innebär att du betalar för kommande period innan den nuvarande är slut. 

    Ändra avtalslängd:
    Du kan när som helst ändra din avtalslängd via:

    EasyCashier Back Office → Konto → Inställningar

    Viktigt att veta:  

    • En redan påbörjad period kan inte ändras. 

    • Ändrar du avtalslängd börjar ändringen gälla från nästa licensperiod.  

  • Övrig fakturering

    Fakturering av hårdvara sker i samband med att utrustningen skickas från EasyCashiers kontor.
    Fakturans förfallodatum är 30 dagar från fakturadatum. För att säkerställa att din betalning registreras korrekt, är det viktigt att du anger fakturans OCR-nummer vid betalning. OCR-numret hittar du uppe till höger på fakturan. Om du ej anger korrekt OCR-nummer så riskerar fakturan att ej matchas i våra system, vilket kan leda till att ni får ut en påminnelse. 

    Leasing Hårdvara
    Vid leasing av hårdvara hanteras faktureringen av ett externt kreditinstitut och inte av EasyCashier. Leasingvillkoren, inklusive periodens längd, regleras i det separat tecknade leasingavtalet. Observera att licenser fortsatt faktureras direkt av EasyCashier enligt den avtalslängd du valt. 

    Hyra hårdvara
    Vid hyra av hårdvarupaket faktureras hyran enligt den avtalslängd som valts i samband med avtalet. Faktureringsvillkoren gäller under den överenskomna avtalsperioden och framgår i det tjänsteavtal du har tecknat med EasyCashier.   

  • Hyra av kortterminal

    Precis som med andra EasyCashier-licenser, betalar du hyran av kortterminalen i förväg för den kommande licensperioden. Denna period är samma som för dina andra licenser. Du kan själv ändra avtalslängd via EasyCashier back office (EasyCashier Back Office → Konto → Inställningar). 

    Observera: Om en licensperiod redan har börjat, kan du inte ändra den. Om du gör en ändring, kommer den börja gälla först från nästa licensperiod.  

  • Vad händer om jag inte betalar min faktura?

    Om fakturan inte betalas inom förfallodatumet (30 dagar), kommer en betalningspåminnelse att skickas ut med tillkommande påminnelseavgift. Vid fortsatt utebliven betalning riskerar dina tjänster hos EasyCashier att avaktiveras och ärendet kan överlämnas till inkasso för vidare hantering. 

    Det är ditt ansvar att säkerställa att EasyCashier har korrekta kontaktuppgifter för att fakturor och annan viktig information ska nå dig. Du kan själv uppdatera dina
    uppgifter i EasyCashier Back office under Konto Inställningar.

  • Hur säger jag upp mina tjänster hos EasyCashier?

    Licenser och kortterminal – ingen bindningstid
    Licenser och eventuell hyra av kortterminal saknar bindningstid. Dessa faktureras i förskott enligt den avtalslängd du som kund har valt.
    Du kan när som helst under en pågående fakturaperiod kontakta EasyCashier för att avsluta dina tjänster. Observera att licenshanteringen är automatiserad, vilket innebär att dina licenser förlängs automatiskt enligt vald period. För att avsluta dina licenser krävs därför att du aktivt meddelar EasyCashiers kundtjänst. I samband med uppsägning får du även instruktioner för eventuell retur av hårdvara. 

    Hyra av hårdvarupaket och leasing – bindningstid gäller
    För hyra av hårdvarupaket och leasing via kreditinstitut gäller bindningstid enligt det avtal du tecknat i samband med beställning.
    För frågor kring hyresavtal hänvisar vi till EasyCashier. Gäller det leasing, ber vi dig kontakta det kreditinstitut du ingått leasingavtal med.  

  • Jag har fått en påminnelse på min faktura, varför?

    Det finns några vanliga orsaker till att du kan ha fått en påminnelse trots att du har betalat:  

    • Delvis betalning: Det fullständiga beloppet på fakturan har kanske inte betalats. Kontrollera att din inbetalning matchar summan som står längst ner till höger på fakturan under ”Att betala”. Detta belopp är ink. moms.  

    • Felaktiga uppgifter vid betalning: Om du inte angivit korrekt OCR-nummer vid betalning kan vårt system inte matcha inbetalningen med din faktura. För att vårt system ska hitta betalningen är det viktigt att du endast anger OCR, du ska INTE ange kundnummer eller företagsnamn. OCR-numret hittar du uppe till höger på din faktura. Kontrollera även att du angivit korrekt kontouppgifter för betalning till EasyCashier.  

    • Betalningen är nyligen genomförd: Det kan ta upp till två bankdagar innan en betalning registreras i vårt system. Har du nyligen betalat och fått en påminnelse kort därefter, kan du bortse från den.  

Ladda ner programvara och drivrutiner

Här hittar du våra programvaror och drivrutiner till alla våra enheter och utrustning.

Krånglar något för dig? Följ dessa steg!

Starta om datorn eller enheten

Många fel kan lösas genom att starta om datorn (OBS! Dra inte ur strömkabeln på datorn). Däremot kan du behöva dra ur strömkabeln på en enhet som krånglar (kvittoskrivare, kortterminal eller kontrollenhet). Glöm inte att starta om kassaprogrammet efter enhetens omstart.

Öppna EasyCashiers fjärrstyrning

Om steg 1 inte löser felet, öppna EasyCashiers fjärrstyrning. Du hittar applikationen installerad på din kassadator men kan även öppnas genom kassaprogrammet via knappen Hjälp > Öppna fjärrstyrning.
Om TeamViewer redan är igång.

Kontakta oss

Kontakta oss genom att fylla i vårt kontaktformulär nedan eller ring: 08-124 488 00 och välj alternativ 1 i växeln för teknisk supprt.

Kontakta supporten

Löste ovanstående felsökning inte felet, eller hittar ni inte en artikel baserat på er sökning? Fyll i dina uppgifter samt fråga så återkommer vi snarast möjligt, alla vardagar. För brådskande ärenden hänvisar vi till telefon under våra öppettider.