Guide för Abicart-integration
Med en aktiv integration till Abicart hålls lagersaldot alltid aktuellt både i butik och på webshopen. Säljs något i kassan uppdateras webshopen och vice versa. Enkelt men kraftfullt!
Vid försäljning i EasyCashier uppdateras lagersaldot i Abicart, och slutförda orders i webshopen uppdaterar lagersaldot i EasyCashier. Med en aktiv integration är EasyCashier ”master”. Det innebär att all lagerhantering (inleveranser, inventeringar med mera) sker genom EasyCashier.
Aktivera integrationen #
Första steget är att logga in på EasyCashier BackOffice och klicka på Integrationer > Webshop och sedan välja Abicart. När du väljer Abicart som typ av webshop visas en enkel steg-för-steg-guide på hur du aktiverar integrationen. Detta kräver administrativ åtkomst i Abicart.
Steg 1 – Skapa en API-nyckel i Abicart
Logga in i Abicart och gå till Inställningar > Externa kopplingar > API-nycklar. Skapa en API-nyckel genom att följa instruktionerna på skärmen.
Steg 2 – Aktivera integrationen i EasyCashier
Fyll i nödvändig information i EasyCashier BackOffice och klicka på Aktivera. De flesta uppgifterna hämtas automatiskt från admin-sidan i Abicart.
Steg 3 – Skapa Webhooks
Klicka på knappen Skapa Webhooks. Webhooks används för att Abicart ska kunna notifiera EasyCashier när en order skapas eller makuleras.
Steg 4 – Synka webshop artikel-ID
Klicka på knappen Synka webshop artikel-ID. Detta behöver i regel bara göras i samband med att integrationen startas. EasyCashier kommer att hämta nödvändig information när nya artiklar skapas.
Hur fungerar integrationen? #
Artiklar i EasyCashier behöver markeras som webshopsartiklar för att deras lagerstatus ska synka med webshopen. Det görs genom att kryssa i rutan Webshop på själva artikeln. Alla lagerförändringar på dessa artiklar kommer att skickas till webshopen, vilket i regel tar mindre än 1 minut. Orders som läggs i webshopen kommer att påverka lagerstatusen i EasyCashier via webhooks. Även detta sker oftast inom någon minut.
Matchning av artiklar
Fältet Artikelnummer i EasyCashier matchas med fältet Produktnummer i Abicart. När alternativet Webshop markeras på en artikel i EasyCashier sker en sökning i Abicart på det produktnumret.
Variantartiklar
Vid användning av variantartiklar (kundens val i Abicart) behöver variantens produktnummer matcha artikelnumret i EasyCashier.
Webshop artikel-ID
När en artikel matchas sparas produktens unika ID-nummer i fältet Webshop artikel-ID. Detta ID är vad som möjliggör lagersynken mellan de två systemen. Om detta ID är felaktigt kan felaktiga lagersaldon uppstå. Informationen i detta fält ska därför inte manuellt ändras. Ett felaktigt värde kan uppstå om artikelnummer återanvänds.

Vad innebär alternativen som visas i EasyCashier Back Office? #
Synka webshop artikel-ID
Generellt sett används denna knapp endast i samband med att integrationen aktiveras. Synka webshop artikel-ID innebär att Webshop artikel-ID på samtliga artiklar som har Webshop aktiverad uppdateras.
Synka alla artiklar
Som ovanstående alternativ används denna knapp generellt sett endast i samband med att integrationen aktiveras. Synka alla artiklar innebär att lagersaldot på samtliga artiklar med Webshop aktiverad skickas från EasyCashier till din webshop. Om det finns ett befintligt lagersaldo i webshopen kommer det att skrivas över. Detta förutsätter att korrekt värde finns i fältet Webshop artikel-ID.
När används dessa alternativ?
Dessa alternativ används oftast bara när integrationen aktiveras. Ett annat scenario där dessa knappar används är om ni nyligen gjort större ändringar i webshopens artikelregister.
- Välj först Synka webshop artikel-ID för att uppdatera ID:t på varje artikel. Detta säkerställer att lagersaldot synkroniseras för korrekt artikel.
- Välj sedan Synka alla artiklar för att skicka det lagersaldo som finns i EasyCashier till din webshop på samtliga artiklar.
Nyckelord: webshop , synk , lagerhantering , abicart , artikel-ID , variant , variantartiklar