Skicka SMS – tips, råd & lagkrav
Att skicka SMS kan vara ett effektivt sätt att nå dina kunder – men det är viktigt att göra det rätt. Här är vad du behöver tänka på:
Det här säger lagen #
- Samtycke krävs: Du måste ha mottagarens aktiva godkännande innan du skickar SMS i marknadsföringssyfte. För existerande kunder som redan handlat hos er, så kan detta ses som att en relation redan finns med kunden – vilket är okej. Vid registrering av nya kunder så behöver ni fråga kunden om den är okej med att ni skickar erbjudande.
- Tydlig avsändare: Det ska klart framgå vem som är avsändaren. Välj därför ett avsändarnamn som identifierar er, eller avsluta SMS:et med ert företag/butiksnamn.
- Möjlighet att avregistrera sig: Mottagaren måste enkelt kunna välja bort framtida sms, vilket mottagaren själv kan göra via den avregistreringslänk som finns i varje SMS. Om någon hör av sig direkt till er, så kan ni på dess kundkort klicka ur valet att få SMS.
Varje SMS som skickas ut, avslutas med en länk för att kunder ska kunna avregistrera sig själva. Detta leder till att kundens kundkort/mobilnummer blir uppdaterat till att EJ motta ytterligare erbjudanden via SMS. Se till att respektera de som valt att ej motta fler SMS, det är ni som avsändare som ansvarar för att detta följs.
Tips för lyckas SMS-marknadsföring #
- Håll det kort och relevant: SMS är ett snabbt format – gå rakt på sak.
- Skicka vid rätt tidpunkt: Undvik tidiga morgnar eller sena kvällar. Vardagar dagtid är oftast bäst.
- Lägg till värde: Ge ett tydligt erbjudande, rabatt eller annan fördel.
- Rätt tillfälle: Skicka erbjudande i lagom tid inför högtider såsom Black Friday, Jul, mellandagar eller Påsk. Inte för tidigt men inte för sent. Testa vad som är lagom för just er verksamhet.
- Testa och följ upp: Mät resultat, testa olika budskap och förbättra dina utskick över tid. Använd EasyCashiers rapportverktyg för att mäta försäljning under en viss tid, för ett viss varumärke eller en viss produkt.
SMS-utskick via kundregistret #
Att skicka ut Grupp-sms genom att använda ert kundregister i EasyCashier har flera fördelar. Framförallt så ökar det motivationen att bygga upp ert kundregister för att i framtiden kunna göra ännu mer riktade erbjudanden för en viss målgrupp.
SMS-utskick via egen lista #
Om ni har en extern lista med mobilnummer som ni önskar skicka ut SMS till, så finns möjligheten att importera eller skriva in dessa nummer.
Observera att om någon mottagare av ett SMS i detta scenario väljer att avregistrera sig från utskick via länken i SMS:et – och mobilnumret ej tillhör någon existerande kund i ert kundregister – så kommer en kund att skapas upp på detta mobilnummer. Detta sker för att kunna hålla koll på vilka mobilnummer som aktivt valt att tacka nej till framtida utskick.