Använda Fortnox-integrationen #
Fortnox-integrationen består av tre funktioner – Exportera Z-rapporter, Exportera fakturaunderlag samt Skicka lagersaldo. Ni väljer själva vilka utav funktionerna ni vill använda.
Exportera Z-rapporter #
Z-rapporter som skapas i kassan skickas automatiskt till Fortnox och skapar ett verifikat.
De bokföringskonton som finns med på Z-rapporten behöver också existera i Fortnox.
Inkludera pdf #
Med denna ruta markerad bifogas även varje Z-rapport i pdf-format och knyts till verifikatet som skapas i
Fortnox.
Verifikationsserie #
Om ni anger en specifik verifikationsserie i detta fält, t.ex. “F”, kommer Fortnox skapa upp verifikat (Zrapporter) från EasyCashier på denna verifikationsserie. Observera att den angivna verifikationsserien måste existera i Fortnox och ha rutan ”Manuell kontering” markerad.
Om ingen specifik verifikationsserie anges kommer Fortnox som standard att använda sig av den första
existerande verifikationsserien som har ”Manuell kontering” markerad.
Ni kan se vilka verifikationsserier som finns upplagda i Fortnox genom att klicka på Inställningar > Bokföring >Verifikationsserier
Exportera fakturaunderlag
Exportera fakturaunderlag #
Fakturaunderlag som skapas i kassaprogrammet exporteras automatiskt till Fortnox och blir en Order eller
Faktura. Ni väljer själva om Fakturaunderlagen ska exporteras som Orders eller som Fakturor.
Om ni väljer exportera Fakturaunderlag som Order kan ni sedan fakturera eller samlingsfakturera dessa orders direkt från Fortnox.
För att fakturaunderlag ska exporteras så måste dess kund och samtliga artiklar finnas upplagda i Fortnox.
Exportera alltid kunder #
Om denna ruta är markerad exporteras alltid nya kunder som skapas i EasyCashier till Fortnox.
Om denna ruta EJ är markerad så skapas nya kunder upp endast i EasyCashier. Vill man därefter exportera en kund till Fortnox så går man in på kundens kundkort i EasyCashier Back office och markerar rutan
”Affärssystem” för aktuell kund.
När ni skapar en ny kund kan ni välja om kunden ska knytas till ett av era företag. Kunden måste tillhöra ett företag för att kunna exporteras till Fortnox.
Om man anger en kunds organisationsnummer när man skapar kunden i EasyCashier (i kassan eller EasyCashier Back office), så kommer det först göras en sökning i Fortnox på detta organisationsnummer. Om en kund med detta organisationsnummer hittas i Fortnox så kommer kunden i EasyCashier att knytas till kundnumret i Fortnox. Om sökningen inte ger någon träff så skapas kunden upp som en ny kund i Fortnox. Det går att skapa upp nya kunder från både kassaklienten, och det webbaserade EasyCashier Back office.
OBS! Om man ändrar information på en redan befintlig kund i kassan eller EasyCashier Back office, så
uppdateras EJ denna kunds information i Fortnox.
Skicka lagersaldo #
Med denna ruta markerad synkroniseras lagersaldot mellan EasyCashier och Fortnox.
För att lagerändringar ska synkroniseras behöver samtliga artiklar existera i båda systemen med identiska
Artikelnummer.
Lagerförändringar som sker i EasyCashier skickas till Fortnox inom en minut.
Under varje natt klockan 01:00 sker det en automatisk hämtning av lagersaldot från Fortnox, vid hämtningen får artiklarna i EasyCashier det lagersaldo som finns i Fortnox.
OBS! Om en artikel inte existerar i Fortnox kommer lagersaldot i EasyCashier att bli 0 efter den nattliga
hämtningen då Fortnox sköter all lagerdata. Denna princip innebär också att alla lagerrapporter hämtas ut genom Fortnox.
In/utleveranser kan skötas genom både EasyCashier och Fortnox.
Om ni väljer att inventera i EasyCashier är det viktigt att ingen lagerhantering sker i Fortnox under tiden som inventeringen pågår.
Synkroniseringskö #
Allt som skickas från EasyCashier till Fortnox hamnar först i er Synkroniseringskö
(EasyCashier Back office > Integrationer > Synkroniseringskö).
Här ligger objektet som en rad i ett par sekunder, innan det skickats vidare till Fortnox. Om något är fel inställt i kassan eller Fortnox kommer inte synkroniseringen att ske. Raden kommer då att ligga kvar i
synkroniseringskön, tillsammans med information om vad som gått fel.
Om ni märker att något inte verkar ha skickats till Fortnox, börja då med att titta i Synkroniseringskön, då det högst troligen kommer synas här och vara lätt att åtgärda själv.
Ta även gärna för vana att kolla till Synkroniseringskön emellanåt, för att se så att allt är inställt korrekt.