Driftinformation

Om det är någon pågående driftstörning så förstår vi att man snabbt och enkelt vill förstå vad som har hänt och när det är åtgärdat igen – här hittar du all info! Är det något annat du funderar på eller behöver hjälp med? Varmt välkommen att kontakta vår behjälpliga support!

Pågående driftstörningar

Tidigare driftstörningar

Driftstörning hos Westpay

Just nu finns det en driftstörning hos betalleverantören Westpay vilket medför att en del korttransaktioner inte går igenom i kortterminalerna. Tekniker hos Westpay jobbar på problemet och vi hoppas att de har löst problemet inom kort. Så snart problemet är åtgärdat så kommer det börja gå att ta betalt som vanligt. Vi kommer uppdatera denna driftstörning så snart vi får information om att problemet är löst.

Updatering kl 15:49 : Problemet verkade under en tid se ut att vara löst, men verkar återinträffat då vi ser att många transaktioner nu nekas. Vi är i löpande kontakt med leverantören Westpay för att få mer besked om när det väntas löst. Driftstörningen verkar gälla Westpays samtliga terminaler i Sverige hos alla deras kunder, inte bara EasyCashier.

Uppdatering kl 17:59 : Driftstörningen hos Westpay är fortsatt inte löst. Det medför även stora problem för Willys och Hemköp i landet. Vi vet att tekniker hos Westpay jobbar med högsta prioritet för att få igång normal drift igen. I vissa fall verkar det fungera något bättre genom att använda Chip + PIN istället för att “blippa”, även om många Chip + PIN också nekas.

Uppdatering 18:30 : Just nu ser vi att korttransaktioner börjat fungera igen i Westpays kortterminaler. Vi fortsätter att övervaka flödet.

Försenad utbetalning för kortterminaler via Cybersource

Försäljning som skett torsdag 25 april, som normalt betalas ut till handlarens konto dagen efter (den 26 april) har försenats på grund av ett tekniskt fel hos leverantören Cybersource. Denna utbetalning kommer därför att betalas ut tillsammans med fredagens försäljning (26 april), vilket sker idag den 29 april. Denna förskjutning med 1 extra bankdag för utbetalning kan eventuellt fortsätta i början av denna vecka, men vi har fått uppgift om att problemet är på väg att lösas. Har ni frågor kring detta, kontakta vår support.

Swish Driftstörning

Uppdatering 10:50 – Felet är åtgärdat och det går bra att ta betalt med Swish igen.

Just nu går det ej att ta betalt med den integrerade Swish-betalningen. Tekniker jobbar på problemet som förväntas vara löst inom kort.

Försenad kortutbetalning

16:06 – Uppdatering. Betalningsfilerna har nu processats och transaktionerna beräknas vara er tillhanda nästkommande bankdag.

Westpay har denna morgon meddelat att utbetalningarna för måndagens (22/1) samt tisdagens (23/1) kortförsäljning kommer bli försenade med någon dag.

Driftstörning Back Office – LÖST

Uppdatering 15:45 – Systemet är nu åter i drift igen.

Uppdatering 15:29 – Problemet är sedan en tid identifierat och det tas just nu fram en lösning.

Uppdatering 14:43 – Tekniker jobbar fortsatt på att lösa den överbelastning som sker för närvarande.
Back Office – Går just nu ej att logga in på.
Kassan:
– Presentkort kan ej skapas upp och säljas
– När ett kvitto slås ut, så står kassan och tänker väldigt länge. Till slut kommer kvittot sparas ner lokalt. När allt är uppe igen, så kommer lokala kvitton att synkas upp mot Back Office igen.
– Om någon startat om kassan, så kommer den ta väldigt lång tid att starta upp.

Vi beklagar denna störning och gör allt vi kan för att systemen ska komma i normal drift igen. Vi kommer uppdatera denna driftstörning här på hemsidan samma sekund som det är löst.

Uppdatering 14:25 – Tekniker arbetar fortsatt på att lösa störningen, som just nu bl a medför att kvitton tar väldigt lång tid att skapa. Om ni försöker slå ut ett kvitto som bara står och snurrar, låt det vänta extra länge – till slut kommer kassan spara kvittot lokalt. Kassan kommer sedan (när allt är igång) att synkronisera kassans kvitton mot Back Office.

Vi kommer meddela här omgående när driftstörningen är helt löst.

Aktuell driftinformation hos våra partners

Kontakta supporten

Har du startat om datorn eller enheten och testat vår fjärrstyrning och problemet inte löst sig? Fyll i dina uppgifter så återkommer vi inom 24 timmar alla vardagar. För brådskande ärenden hänvisar vill till telefon under våra öppettider.

    Webbplatsen skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritet och villkor gäller.