Driftinformation

Om det är någon pågående driftstörning så förstår vi att man snabbt och enkelt vill förstå vad som har hänt och när det är åtgärdat igen – här hittar du all info! Är det något annat du funderar på eller behöver hjälp med? Varmt välkommen att kontakta vår behjälpliga support!

Pågående driftstörningar

Tidigare driftstörningar

Transaktioner dragits dubbelt

Måndagen den 24:e Juni så har en del transaktioner som skett via Westpay kortterminaler och Elavon som inlösare – dragits två gånger från kundens kort. Westpay har identifierat problemet och arbetar nu med att upprätta en komplett lista för återbetalning av den ena dragningen. Högst troligen så kommer återbetalningen kunna ske utan er inblandning. Men om så behövs – så kommer vi att kontakta de som drabbats. Vi kommer publicera här på vår driftstatus-sida när allting är återställt och de aktuella kunderna fått återbetalt.

UPPDATERINGAR:

2024-06-12, 10:21 – Från Westpay: “Alla transaktioner är sedan igår processade av Elavon. Nu beror det på kortutgivarna när transaktionerna når slutkundens konto.”

2024-07-08, 16:34 – Den batch med cirka 12 000 transaktioner som började återbetalas den 2:e Juli börjar nu nå samtliga slutkunder – skönt. Tyvärr upptäcktes ytterligare transaktioner någon dag senare, som nu verifierats och börjat återbetalas idag den 8 Juli. Detta medför att några kunder kommer få vänta ytterligare ett par bankdagar tills de sista återbetalningarna finns tillbaka på kundens konto. Westpay publicerar nu sin egen information kring händelsen på deras egna statussida, som går att nå på länken: https://www.westpay.se/driftsinformation

Ni handlare som får förfrågningar från oroliga eller irriterade kunder som inte fått sina pengar än, kan meddela att samtliga dubbla och trippla debiteringar har fångats upp och är på väg tillbaka. Det är dock ytterst beklagligt att det tagit sådan tid. Tyvärr står detta bortom EasyCashiers kontroll, och drabbar även andra kassaleverantörer. Vi gör vårt bästa får att säkerställa att aktuell status kommer fram och att ärendet slutförs snabbast möjligt.

2024-07-05, 11:39 – Elavon har bekräftat att återbetalningen den 2:e Juli genomförts som normalt. Tyvärr tar det fortsatt ett antal dagar innan pengarna syns på kontot, vilket beror på den tid banker tar på sig för att genomföra återinsättningar.

2024-07-02, 12:31 – Elavon, som sköter utbetalningarna till alla slutkunder som debiteras dubbelt eller trippelt för transaktioner gjorda 24-25 Juni, har idag bekräftat att de verifierat samtliga transaktioner och kommer påbörja återbetalningarna idag 2 Juli klockan 16. De flesta kunder bör därför ha sina pengar åter på kontot inom ett antal bankdagar – antalet dagar beror lite på vilken bank man har.

2024-06-28, 11:02 – Förtydligande har skickats ut från Westpay, med lite konkret information:

“Samtliga drabbade transaktioner är uppfångade och är under behandling.
Inga nya felaktiga dragningar sker.

  1. Vissa transaktioner från den 24/6 har förutom ordinarie End Of Day körning natten till 25/6 även gått den 26/6 och den 27/6. Dvs tre gånger
  2. Vissa transaktioner från den 25/6 har förutom ordinarie End Of Day körning natten till 26/6 även gått den 27/6.Dvs två gånger.
  3. ALLA drabbade transaktioner är uppfångade och hanteras sedan igår av Elavon för justering enligt tidigare meddelande
  4. Orsaken till felet är uppfångad och åtgärdad och berodde inte på ett systemfel utan ett manuellt handgrepp med mycket oväntad och olycklig konsekvens. Detta skall inte kunna ske igen.

Dvs det finns inte risk för ytterligare dragningar.

OBS: I det här fallet uppmanar vi er att om möjligt avvakta Elavons hantering istället för att själva betala ut till kortinnehavaren. Detta för att undvika att vi i efterhand behöver korrigera er utbetalning med en ny dragning vilket kan skapa ytterligare oro hos kortinnehavarna”


2024-06-28, 08:01 – Westpay har meddelat att ärendet är åtgärdat från deras sida. Följande info har publicerats:

“Transaktionerna från i tisdagen, 2024-06-25, har tyvärr blivit dubbelt debiterade för en del kunder med Elavon som inlösare.

Orsaken är åtgärdad. 
Elavon har fått information om de påverkade transaktionerna från både måndagen och tisdagen
De kommer att korrigera dem så snart som möjligt och arbetet beräknas vara klart i början av nästa vecka. 

Kortinnehavarna bör se återbetalningen på sina kort ett par dagar efter detta beroende på kortutgivaren.”

Det kan tyvärr medföra att vissa kunder blivit debiterade samma belopp 2 eller till och med 3 gånger. Det är väldigt beklagligt, men Westpay har försäkrat att aktuella transaktioner redan skickats till Elavon för återbetalning, och att det inom ett par dagar kommer vara reglerat. Vi ber om ursäkt för de problem och det missnöje som störningen hos Westpay orsakat. Vi följer ärendet med högsta prioritet.


2024-06-27, kl 13:02 – Det som skett är att vissa transaktioner (Westpay håller på att sammanställa samtliga) dragits två gånger från kundens konto. Det leder även till att aktuell handlare/butik fått in samma belopp två gånger, d.v.s. fått för mycket utbetalt. Båda dessa regleringar (slutkund som får återbetalt till sitt konto och butiken som får sitt utbetalade belopp reglerat) kommer vi återkomma med exakt rutin för. Högst troligen så sker detta utan vare sig inblandning av slutkund eller butik.

Driftstörning hos Westpay

Just nu finns det en driftstörning hos betalleverantören Westpay vilket medför att en del korttransaktioner inte går igenom i kortterminalerna. Tekniker hos Westpay jobbar på problemet och vi hoppas att de har löst problemet inom kort. Så snart problemet är åtgärdat så kommer det börja gå att ta betalt som vanligt. Vi kommer uppdatera denna driftstörning så snart vi får information om att problemet är löst.

Updatering kl 15:49 : Problemet verkade under en tid se ut att vara löst, men verkar återinträffat då vi ser att många transaktioner nu nekas. Vi är i löpande kontakt med leverantören Westpay för att få mer besked om när det väntas löst. Driftstörningen verkar gälla Westpays samtliga terminaler i Sverige hos alla deras kunder, inte bara EasyCashier.

Uppdatering kl 17:59 : Driftstörningen hos Westpay är fortsatt inte löst. Det medför även stora problem för Willys och Hemköp i landet. Vi vet att tekniker hos Westpay jobbar med högsta prioritet för att få igång normal drift igen. I vissa fall verkar det fungera något bättre genom att använda Chip + PIN istället för att “blippa”, även om många Chip + PIN också nekas.

Uppdatering 18:30 : Just nu ser vi att korttransaktioner börjat fungera igen i Westpays kortterminaler. Vi fortsätter att övervaka flödet.

Försenad utbetalning för kortterminaler via Cybersource

Försäljning som skett torsdag 25 april, som normalt betalas ut till handlarens konto dagen efter (den 26 april) har försenats på grund av ett tekniskt fel hos leverantören Cybersource. Denna utbetalning kommer därför att betalas ut tillsammans med fredagens försäljning (26 april), vilket sker idag den 29 april. Denna förskjutning med 1 extra bankdag för utbetalning kan eventuellt fortsätta i början av denna vecka, men vi har fått uppgift om att problemet är på väg att lösas. Har ni frågor kring detta, kontakta vår support.

Swish Driftstörning

Uppdatering 10:50 – Felet är åtgärdat och det går bra att ta betalt med Swish igen.

Just nu går det ej att ta betalt med den integrerade Swish-betalningen. Tekniker jobbar på problemet som förväntas vara löst inom kort.

Försenad kortutbetalning

16:06 – Uppdatering. Betalningsfilerna har nu processats och transaktionerna beräknas vara er tillhanda nästkommande bankdag.

Westpay har denna morgon meddelat att utbetalningarna för måndagens (22/1) samt tisdagens (23/1) kortförsäljning kommer bli försenade med någon dag.

Driftstörning Back Office – LÖST

Uppdatering 15:45 – Systemet är nu åter i drift igen.

Uppdatering 15:29 – Problemet är sedan en tid identifierat och det tas just nu fram en lösning.

Uppdatering 14:43 – Tekniker jobbar fortsatt på att lösa den överbelastning som sker för närvarande.
Back Office – Går just nu ej att logga in på.
Kassan:
– Presentkort kan ej skapas upp och säljas
– När ett kvitto slås ut, så står kassan och tänker väldigt länge. Till slut kommer kvittot sparas ner lokalt. När allt är uppe igen, så kommer lokala kvitton att synkas upp mot Back Office igen.
– Om någon startat om kassan, så kommer den ta väldigt lång tid att starta upp.

Vi beklagar denna störning och gör allt vi kan för att systemen ska komma i normal drift igen. Vi kommer uppdatera denna driftstörning här på hemsidan samma sekund som det är löst.

Uppdatering 14:25 – Tekniker arbetar fortsatt på att lösa störningen, som just nu bl a medför att kvitton tar väldigt lång tid att skapa. Om ni försöker slå ut ett kvitto som bara står och snurrar, låt det vänta extra länge – till slut kommer kassan spara kvittot lokalt. Kassan kommer sedan (när allt är igång) att synkronisera kassans kvitton mot Back Office.

Vi kommer meddela här omgående när driftstörningen är helt löst.

Aktuell driftinformation hos våra partners

Kontakta supporten

Har du startat om datorn eller enheten och testat vår fjärrstyrning och problemet inte löst sig? Fyll i dina uppgifter så återkommer vi inom 24 timmar alla vardagar. För brådskande ärenden hänvisar vill till telefon under våra öppettider.

    Webbplatsen skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritet och villkor gäller.